Referencer
Jan Christiansen har arbejdet 40 år som kunstner, konsulent og formidler.
Igennem 4 årtier har det ført til en lang række forskellige opgaver for store og små virksomheder, enkelt personer og offentlige instanser.
Jan Christiansen har arbejdet 40 år som kunstner, konsulent og formidler.
Igennem 4 årtier har det ført til en lang række forskellige opgaver for store og små virksomheder, enkelt personer og offentlige instanser.
Hillerød Kommune: Lederudvikling
DONG: Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
ATP: Lederudvikling og maleworkshop
RUC: Teori U
Teknologisk: HurtigLæsning, Mind Map, At lære og at huske
ATP: Foredrag, Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
Rambøll Management: HurtigLæsning, Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
Oticon: Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
Novo Nordisk: HurtigLæsning, Foredrag, Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
NCC: Heldagsevent, Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
Realkredit Danmark: Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
Nordea: Foredrag, indlæg, Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping, Kursus, Indlæg
Advokatsamfundet: HurtigLæsning
Esbjerg Kommune: HurtigLæsning
HK: HurtigLæsning, Husk bedre, Foredrag
Vestas: HurtigLæsning
Elektrikerforbundet: Den 6. sans
LO: HurtigLæsning
C3: HurtigLæsning, Husk bedre, Foredrag
Egedal Kommune: HurtigLæsning
Rødovre Kommune: HurtigLæsning
ASE: HurtigLæsning, At lære og at huske mere effektivt
Vilvorde: At lære og at huske mere effektivt
Hvidovre Kommune: Husk bedre, Foredrag
Seas-NVE: HurtigLæsning, At lære og at huske mere effektivt
Wischmann Innovation: Workshop Fællesmaleri / Fællesskulptur, Visuel mapping
Duet Teatret: Workshop Fællesmaleri / Fællesskulptur, Visuel mapping
Ernst & Young: Maleriudstilling
Jyske Bank: Foredrag, Kunstevent
Rotaryklubber: Foredrag om Vejen til skabende ledelse
Lux Lak: Kunstprojekt
Click-a-site: Kunstprojekt
TDC: Sanseboder, : Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
Sønderbro Apotek: Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
Dancad: Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
COOP: Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
Slotsarkaderne: Kunstprojekter, Udstillinger, Fællesmaleri for børn
Amager Centret: Kunstprojekt for lokale kunstnere
Alm. Brand: Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
SMC-Biler: Sponsorbil
Ældre Sagen: Workshop Fællesmaleri / Visuel mapping
“Tak for et spændende oplæg for nylig. Det er herligt med en ny tilgang til ledelsesmæssige refleksioner. Der skal skabes ”passende forstyrrelser” i vores tænkning, så vi ikke gror fast i stereotypier – og i den forbindelse skaber du nogle interessante nye konstruktioner.”
Søren Staack. Kultur og Udviklingschef. Hillerød Kommune
“Da vi arbejder meget med forandringsprocesser og ændring af mindset i Nordea, valgte vi at benytte Jan Christiansen, til at facilitere opstarten på vores lederseminar i februar måned 2011. Det var især elementerne i Teori U, der havde vores interesse.
Målet var at få et fælles afsæt til 2 dages lederseminar og ikke mindst en platform at bygge videre på efter seminaret.
Begge dele lykkedes i høj grad, hvilket vi tilskriver en høj grad af indlevelse og et stort engagement fra Jan`s side.
Udbyttet vi har fået med os, er et fælles maleri, som vi alle kan relatere vil vores hverdag, og ikke mindst et fælles sprog omkring lytteniveauer.
Efter seminaret valgte vi at fejre vores meget høje medarbejdertilfredshed med vores medarbejdere, ved at overraske med lagkage til alle – naturligvis med vores maleri på toppen.”
Nordea. Hillerød afd. Pia Rasmussen
“Jeg ( vi !) oplevede Jan som en fremragende og inspirerende foredragsholder med en indsigt, levende fremstilling og på en fantastisk bølgelængde med mere en 70+ deltagere.
Vi følte alle at vi havde oplevet noget sjældent, lært noget nyt og fået et brugbart værktøj, der vil fremme vores kreativitet, og gøre os endnu bedre til at lytte til vores kunder.
Virkelig en begivenhed af de sjældne.”
Henning Damkiær. It System Analyst, Mobile Bank Solutions
“Med Jan Christiansens kursus Hurtiglæsning og Geniernes Strategier opnåede alle mine kursister, på en dag, at huske bedre og læse meget hurtigere. Enkelte kursister mere end tredoblede deres læsehastighed og alle kunne huske et tal på 31 ciffer i hovedet.
Jan Christiansen er en god underviser, der er meget engageret i at formidle et meget spændende og lærerigt emne.
Jeg kan helt klart anbefale at deltage i et kursus, eller hyre Jan som underviser.”
Torben Dahl Nielsen. Ungdomskonsulent, Dansk El-Forbund
“Vi talte om oplevelsen til vores ugentlige afdelingsmøde idag.
Der var enighed om, at det havde været en sjov øvelse, at alle var godt med i skitse- og ide fasen, og at det som sådan hermed blev en udemærket teamwork øvelse.
At så de endelige penselstrøg landede på færre hænder – nogle har større kunsterisk snilde end andre – kan vel ikke undgås, og er måske heller ikke det væsentligste. Hovedsagen er, at vi alle står bag det “kunstværk”, der kom ud af det.
Men altså: En positiv oplevelse.”
Carsten Parbo. Alm. Brand
“Jan has working with creative processes and networking for many years. Jan has a lot of knowledge on these topics that effectivly come into use in the creative processes where I have enjoyed to work with Jan. Jan’s teaching at (www.mindpower.dk) in growing creative employees has been acknowledged by several major professional organisations. I can give Jan my best recommandations.”
Anders Christian Hjort. Top ? Sales & Behaviour Change Expert – Huthwaite International – Originators of SPIN®
“Jan was the creative mind and key-holder on a private session in my family. The session took place in Jans Gallery which was a nice and exellent place for a creative session. Jan has special gifts in stimulating people – especially children – to be creative painters, and to keep peoples attention. I can highely recomment Jan Christiansen for a Creative session.”
Louise Colding Sorensen. Chairman at Hillerød Forsyning and politician at the City Council, Hillerød
Hvilken indstilling til dine kreative kompetencer havde du FØR workshoppen?
Negativ – – – – – X- – – – – – – – – – – – Positiv
Hvilken indstilling til dine kreative kompetencer havde du EFTER workshoppen?
Negativ – – – – – – – – – – X- – – – – – – Positiv
Deltagernes indstilling til deres kreative kompetencer blev forbedret med ca. 25 %
På en skala fra 1 – 10 svarer deltagerne:
Har du fået en bedre forståelse af dine kollegaer? 7,5
Er du blevet bedre til at samarbejde? 6,5
Har du udviklet din kreativitet? 6,0
Hvor stort udbytte har du fået af deltagelsen? 8,0
På svarmulighederne Ja / Nej :
Kan du bruge det du lærte i andre sammenhænge? Ja 80 % Nej 20 %
Vil du anbefale andre at deltage i sådan et forløb? Ja 90 % Nej 10 %
Drømmesyner
Vision betyder et drømmesyn. Drømmen om virksomhedens ønskeposition.
Det har medarbejderne i RD Hillerød taget helt bogstaveligt og skabt et stort
maleri, der handler om RDs vision og mission.
Hillerød har udpenslet visionen og missionen.
I Erhvervscenter Hillerød har medarbejderne skabt et maleri af RD`s nye vision og mission. Og derudover sat en masse aktiviteter i gang.
”Det er typisk Jørn – alt skal gøres anderledes”
Jeg kunne i hvert fald ikke have fundet på noget så sindssygt!”
Sådan beskriver erhvervsrådgiver Marie-Louise Tonning grinende sin reaktion,
da erhvervscenterdirektør Jørn Blom-Hansen fik arrangeret, at medarbejderne
blev sat til at skabe et maleri som led i Erhvervscenter Hillerøds implementering af RD`s nye vision og mission. Opgaven var at visualisere elementerne i visionen og missionen – i øvrigt bistået af den lokale Hillerød-kunstner og galleriejer Jan Christiansen.
”Men da vi så kom i gang, blev det virkeligt sjovt og inspirerende”, forsætter Marie-Louise.
Selve ”den kunstneriske proces” startede dog først efter nogle gruppearbejder,
hvor erhvervscentrets medarbejder inddampede de elementer, der skulle være i maleriet. Så figurerne er nøje udvalgt.
”1-0 til Hillerød” Sådan lød direktør Carsten Nøddebos spontane kommentar, da han sammen med Svend Holm overværede præsentationen af maleriet – og de øvrige aktiviteter, EC Hillerød har lanceret som deres lokale bud på en opfølgning af den overordnede vision og mission.
Husker elementer bedre
Det var Marie-Louise, der sammen med erhvervsrådgiver Bo West stod for
præsentationen Men de understeger begge, at alle medarbejderne i Hillerød
har været med i visionsarbejdet.
”Det sjove er, at man husker elementerne i vision og missionen 10 gange
bedre, når man visualiserer indholdet. Man ser så at sige hele visions-programmet for sig” siger Bo.
Nu må man ikke tro, at EC Hillerøds visionsarbejde indskrænker sig til at svinge med pensel og palet. Blandt de mange aktiviteter, der er sat i gang, kan nævnes møder for alle erhvervsrådgivere hver 14. dag, hvor de udveksler idéer og kundeindfaldsvinkler.
Nyttigt for et nybagt erhvervscenter, hvis medarbejdere kommer fra de tidligere realkreditkontorer i Helsingør, Roskilde og Hillerød. I det hele taget har visions-aktiviteterne koncentreret sig meget om øget vidensdeling.
Erhvervsrådgiver-møderne har blandt andet mundet ud i en skabelon for en
fælles prissætningsmodel. Og så har medarbejderne aftalt, at nu skal der
etableres tættere og mere systematiske samarbejdsrelationer med banken.
”Vi har snakket om dette emne i fem-seks år. Nu må vi altså gå fra snak til
handling”, understreger Bo West.
Erhvervscenterdirektør Jørn Blom-Hansen er indtil videre godt tilfreds med forløbet af visions-aktiviteterne:
”Nu har vi fået nogle billeder på visionen og missionen. Næste fase er så,
at vi kobler den ind i vores regionale forretningsstrategi og bruger den aktivt
til at formulere, hvordan vi skal skabe endnu mere værdiskabende og tættere
kunderelationer.”
Udvalgte kommentarer:
• Det var en dejlig workshop. Samarbejde på en anden måde.
• Det var en rigtig god oplevelse. Desværre sidder vi mange forskellige
steder, men nu snakker jeg med dem vi var sammen med.
• Det var meget sjovt, men mest som en metode til at lære hinanden at
kende på, men kan dog også anvendes til at se, hvem der har sine styrker
i hvilke dele af en proces – hvem vil styre, hvem tager initiativ og
hvem går op i detaljerne osv.
• Jeg synes helt klart det er en god ide at bruge dette i team-building el.
lignende. Jeg har også fundet ud af hvor vigtigt billedsprog er i kommunikation.
• Forløbet var tilpas kort med en klar opgavebeskrivelse, som gav god
anledning til samarbejde og til at kaste alle fordomme over bords. Det er
klart, at der ikke varmegen tid til ”planlægning”,men en godmåde at lære
sine kolleger at kende, som kan give masser at god spirit i et team.
• Det var absolut en positiv oplevelse, der blandt andet har påvirket
min forståelse for at vi alle tænker og visualisere forskelligt.
• Jeg er tidligere blevet uddannet som makeupartist, så jeg kender godt
min kreative side. Det var dog sjovt at arbejde sammen med de andre
om at skabe et fælles billede og se idéerne blive til streger og farver på
lærredet.
• Forløbet viste at det også inde for det kunstneriske er svært at samarbejde!
Jeg syntes det var sjovt at prøve og få lidt indblik i det at male.
Jeg blev lidt fristet af selv at prøve, men er ikke nået til det endnu. Et
godt forløb med god intro.